Az egyik legfontosabb “soft skill”-ünk a kommunikáció. Az, hogy hogyan és milyen minőségben lépünk kapcsolatba, cserélünk információt másokkal, lényeges dolog.

A legtöbben mégsem áldoznak elég időt arra, hogy fejlesszék ezt a készségüket. Pedig rendkívül sok múlhat a megfelelő kommunikáción. Akár a bejutás egy jó egyetemre vagy egy jól fizető állás is. A suliban és a munkahelyen is jobban érvényesülhetünk, ha tudjuk, mire kell figyelni.

Hallgass figyelmesen!

Az információcsere kétirányú. Egy küldő és egy fogadó legalább szükséges hozzá. Ideális esetben a két oldal szerepe egyformán fontos… Az esetek többségében azonban gyakran háttérbe szorul a másik mondandója, és csak a sajátunkra fókuszálunk. Ez nem helyes, ezért szenteld a teljes figyelmedet a másiknak, amíg ő beszél. Értelmezd, dolgozd fel, reagálj az új adatokra és csak ezután térj rá a reakciódra, a te mondandódra.

Értelmezd a non-verbális jeleket!

A nem verbális jelekkel kapcsolatban mindannyian átestünk a kötelező iskolai oktatáson. Akkor még kevésbé értékeltük mindezt, hiszen csak egy újabb tananyag volt…

Viszont be kell, hogy lássuk: tényleg sokat számít.

A nem szóbeli kommunikáció az UCLA egyetem tanulmánya szerint a szemtől szembeni információ átadás 55 százalékát teszi ki. Ez egy igen jelentős arány. Vagyis ha nem tudjuk értelmezni az így átadott információt, akkor fontos részleteket hagyhatunk figyelmen kívül.

Ez pedig az iskolában és a munkahelyen is hátrányt eredményezhet. Figyelj erre!

Az ilyen típusú adatok értelmezésében főként gyakorlás segítségével fejlődhetünk. Figyeljünk a beszédpartnereink arckifejezésére, mozdulataira!

Legyél konkrét!

Senki sem szereti a céltalan eszmecserét, egy mérnök ember pláne. Szóbeli vagy írásbeli megnyilvánulásaid során legyél a lehető legpontosabb. Az emberek egy problémára egészen rövid ideig tudnak csak figyelni, sajnálatos lenne, ha már akkor elveszítenéd a figyelmüket, amikor még csak ismerteted a problémádat.

Napjaink technikai fejlődése mindezt erőlteti is, hiszen az okostelefonoknak köszönhetően sokkal kisebb felületen kommunikálunk, viszont sokkal tömörebben. A mondandód legyen tömör és célirányos! Ahogy az online kommunikáció során is.

Valószínűleg ezzel nem lesz gond…

Még egyszer tehát: összpontosíts mások mondandójára, figyeld a non-verbális jeleket és legyél konkrét a mondandódban. Ha ezekre figyelsz, sokkal jobban tudsz majd érvényesülni az iskolában, a munkahelyen.

Vagy Szombathelyen a gépészmérnöki gyakorlat alatt, ahol már a tanulmányaid során is jár fizetés. Érdekel a dolog? Klikk!